FAQ - Ofte stillede spørgsmål

Igennem vores Kick-off med LMS-grupperne samt vores møder med undervisere, er der en række spørgsmål som er gået igen. Disse spørgsmål vil blive besvaret herinde efterhånden som vi bliver i stand til at svarer på dem.

Derudover finder I oplysninger og svar på spørgsmål mere direkte relateret til itslearning og den løbende udvikling der sker med itslearning.

Generelle spørgsmål

Hvilken plagieringskontrol bruger It's Learning og hvordan?

It's Learning bruger Urkund til at tjekke opgaver for plagiering.

Plagieringskontrollen tjekker på:

  • It's Learning, både med tidligere afleverede opgaver og opgaver afleveret i et andet rum.
  • Internettet
  • Videns- og forskningsdatabaser

Den tjekker muligvis også andre steder, men dette er hvad vi har testet med indtil videre.

Alle karaktergivende opgaver skal dog fortsat kører gennem WiseFlow som også har plagieringskontrol.

Hvordan med oplæring af timelærere i itslearning?

Uddannelserne står selv for at introducere timelærere til itslearning.

I Digital stiller vi et 30 minutters onboarding forløb til rådighed som de kan gå igennem inde i itslearning, samt vejledninger til hvordan de skal gøre. 

Er sandkassen til undervisere baseret på uddannelsens uddannelsesskabelon?

Sandkassen til undervisere er baseret på de uddannelsesspecifikke skabeloner. Sandkassen er tiltænkt til eksperimentering og læring, og til at opbygge ressourcer som skal bruges til undervisningen.

Kan vi ikke bare linke til indhold i Google?

Det korte svar er nej, det kan i ikke.

Google har været brugt i stort stil da Fronter ikke har kunne understøtte de behov vi har haft. Vi har nu skiftet til et LMS som kan, og for at det kan fungere ordentligt er der brug for at indholdet kommer derover.

Dette er med til at løse mange af de problemer som opstår i dag i forbindelse med Fronter, samtidig med at det giver studerende såvel som undervisere mulighed for at skabe sig et overblik over deres uddannelser og forløb et sted.

Mine OneDrive dokumenter er udløbet?

Dette skyldes at du manuelt har delt dine OneDrive dokumenter uden for Absalon. Når du gør dette, så siger du også ja til, at de kun er delt i 30 dage, og du overskriver dermed de delingsindstillinger der ellers måtte være sat.

Som udgangspunkt, så er dine filer i OneDrive kun delt internt når du integrere dem i itslearning. Skal du dele med eksterne samarbejdspartnere ude af organisationen, så anbefaler vi at du i stedet bruger Google Drev, da der er en begrænsning i OneDrive som gør at de kun kan deles offentligt i 30 dage af gangen.

Hvordan får studerende og undervisere adgang til historisk data i Fronter?

Alle haradgang til Fronter til og med d. 31/12-2019. Den videre plan for adgang til historisk data er under udarbejdelse, og i hører nærmere når dette bliver fastlagt.

Hvor mange skabeloner kan vi få på uddannelsen?

Der bliver kun lavet en skabelon til hver uddannelse. Dette er hvad der er teknisk muligt i forhold til organisationens struktur og It's Learnings funktionaliteter ift. integrationer o.l.

Spørgsmål til Planer i itslearning

Mine planer er tilsyneladende blevet væk, hvad gør jeg? 1 Forklaring og løsning

Dine Planer kan IKKE blive væk i itslearning. Oftest kan forvirringen skyldes at man ikke lige forstår itslearnings logik: Alle Planer vises som udgangspunkt som "Alle forestående" - dvs. de Planer der vises er aktuelle og kommende. Ønsker du at få vist en Plan hvor datoen er fra før i dag, altså fx hvor datoer er sat til tidligere end i dag, skal du i din visning af Planer i stedet vælge "Alle"- se billede ovenfor.

Mine planer er tilsyneladende blevet væk, hvad gør jeg? 2 Forklaring og løsning

En anden forklaring kan være at du har smidt dine Planer i rummets skraldespand. Det sker der som regel ikke noget ved.

Hvis du har smidt noget i rummets skraldespand, skal du først gå ind i skraldespanden som vist ovenfor.

1. I skraldespanden kan du se slettede "elementer" og slettede "Planer". Vælg fx Planer.

2. Marker derefter den Plan du vil gendanne, og tryk "gendan".

Din Plan er nu gendannet til rummets Plan. Herefter kan du flytte Planen det dets korrekte oprindelsessted. Se her hvordan du gør det.

Hvordan får praktikvejledere / kliniske vejledere adgang til materiale i itslearning?

Alt samarbejde mellem studerende, undervisere og praktikvejledere / kliniske vejledere skal ske i Praktikportalen. Praktikvejledere/Kliniske vejledere får altså ikke adgang til itslearning.

Undervisere har mulighed for at dele et link til en html-baseret se adgang til den studerendes undervisningsplaner. Eksterne vil kunne se planen, men ikke tilgå ressourcer og aktiviteter (pga. copy-dan/GDRP) Se et eksempel her: https://phabsalon.itslearning.com/planner/BpAM8JgnjkSqXp1V3nKKIA

Find vejledning til hvordan du selv gør her.

I øvrigt kan den studerende bruge itslearnings e-portfolie og give adgang til dele af det til fx underviser og praktikvejleder.

 

Kalender-spørgsmål

Hvorfor kan jeg ikke se min skemabrik fra TimeEdit i itslearning?

For at en skemabrik fra TimeEdit vises for et rum i itslearning, så skal følgende kriterier være opfyldt:

  • Skemabrikken skal være koblet til samme SIS-aktivitet som rummet er blevet oprettet på baggrund af.
    • (Det er således ikke nok at skemabrikken er koblet på stamholdet, det skal være koblet på det den SIS-aktivitet som er lavet for det pågældende modul eller semester).
  • Der skal være mindst 1 person på skemabrikken. Enten en underviser eller et hold med studerende på.
    • (Er der kun koblet et hold uden deltagere på skemabrikken, så bliver den ikke vist i itslearning).
Jeg kan som underviser ikke koble planer til den rigtige begivenhed i itslearning kalenderen. Når jeg prøver, så står der at begivenheden allerede er i brug. Hvad gør jeg?

Scenarie:

Underviser1 kan ikke koble sine planer til den rigtige begivenhed. Når underviseren prøver, så står der at begivenheden allerede er i brug.

Årsag:

En anden underviser2 har koblet alle begivenhederne fra den dag til sin egen plan, i stedet for kun det tidsrum som underviseren skal bruge.

Løsning:

Underviser1 skal finde den plan som begivenheden er koblet på, og herefter rydde dato og indsætte begivenheden med det korrekte tidsrum. Herefter kan underviseren koble sin egen plan på begivenheden med et andet tidsrum.

Se her hvordan du kobler begivenheder til dine planer i itslearning (punkt 7-10)

Hvornår slår ændringer i TimeEdit igennem i itslearning?

Ændringer der bliver tastet i TimeEdit slår automatisk igennem i itslearning, men hvornår den slår igennem, afhænger af hvornår skemabrikken ligger.

Ændringer i TimeEdit på en skemabrik som ligger inden for de næste 14 dage, bliver opdateret i itslearning hver anden time.

Ændringer i TimeEdit som ligger på en skemabrik efter 14 dage, bliver opdateret hver nat.

Hvorfor kan jeg ikke se min plan i kalenderen?

Udfordring: Underviser opretter planer og indsætter manuelle datoer derved kommer planen ikke med over i kalenderen.

Svar:

Når du har oprettet en plan i itslearning, SKAL den være koblet på en begivenhed for at blive vist i kalenderen. Med andre ord vil planer, hvor man manuelt har skrevet start og sluttidspunkt i ”Tilføj Dato”, ikke blive vist i den studerendes kalender.

Der er to måder, hvorpå begivenheder kan oprettes i itslearning:

  1. Begivenheder kan enten være blevet oprettet i TimeEdit, hvor der er knyttet et undervisningslokale til. TimeEdit synkroniserer sine oprettede timebrikker med itslearning. Bemærk: hver anden time synkroniseres skemabrikker 14 dage frem, og hver nat synkroniseres øvrige datoer.
  2. Derudover kan man oprette manuelle begivenheder i itslearning til f.eks. praktikperioder eller hjemmeopgaver, hvor der ikke er knyttet et undervisningslokale til. Her vil det være en god idé at oprette manuelle begivenheder i itslearning, og efterfølgende koble dem til en plan. Derved vil perioder, hvor den studerende ikke har undervisning på campus, men er bundet til forskellige former for undervisnings- eller praktikforløb, kunne fremgå i den studerendes kalender.

Læs her mere i vejledningen ”Sådan arbejder du med planer”: https://medarbit.pha.dk/m/85811/l/1043147-sadan-arbejder-du-med-planer

Google spørgsmål

Kan jeg ikke bare linke fra Google til itslearning?

Det korte svar er nej, det kan i ikke.

Google har været brugt i stort stil da Fronter ikke har kunne understøtte de behov vi har haft. Vi har nu skiftet til et LMS som kan, og for at det kan fungere ordentligt er der brug for at indholdet kommer derover.

Dette er med til at løse mange af de problemer som opstår i dag i forbindelse med Fronter, samtidig med at det giver studerende såvel som undervisere mulighed for at skabe sig et overblik over deres uddannelser og forløb et sted.

Hvorfor kan mine studerende ikke tilgå materialer hvor jeg har linket til Google Drev?

Case:

1. Underviser har lavet en Mappe og deri har linket til pdf som ligger i Google drev.

2. Pdf´eren kan ikke læses af studerende eller andre

 

Løsning: Vi oplever at der er flere underviser der bruger Google Drevs delingsmuligheder på en uhensigtsmæssig måde. 

Vi anbefaler at I følger Digitals råd i denne case, som er følgende:

- At Google er til kladde og kollaboration – litteratur er ikke kladde eller kollaborativt.

Derfor anbefaler vi i oploader PDf i itslearning i stedet, så pdf´en ligger i itslearning.

Fordelen er her at vi er ude af delingsindstillinger. Derudover løber I ikke ind i det problem, at hvis en underviser stopper på Absalon, og der går 365 dage, så lukkes vedkommende Google konto, og alle links i alle nuværende og tidligere rum er dermed væk hvor denne deling er slået til. De studerende har dermed ikke adgang til deres materiale.

Hvordan ændre jeg i skemabrikkerne i itslearning

Du skal ikke ændre i skemabrikkerne i itslearning. Skemabrikkerne bliver trukket fra TimeEdit af, og evt. ændringer og rettelser skal meldes til Planlægningsenheden, som så sørger for at opdatere dem.

Løbende spørgsmål relateret til itslearning

HVORFOR skifter vi LMS?

Vi skifter LMS, fordi vi med Fronter Basis-projektet fik afklaret nogle helt konkrete og specifikke udfordringer, der betød, at vi måtte vælge et helt nyt system, der kunne imødekomme de begrænsninger, som studerende og undervisere oplevede i den daglige brug.

Kommunikationen mellem underviser og studerende er ét af de vigtigste og mest centrale dele af en velfungerende hverdag på en uddannelsesinstitution, og derfor har direktionen besluttet, at det er tid til at skifte til et mere tidssvarende og brugervenligt system.

Der er to hovedmål med vores nye LMS:

1. At Absalons studerende oplever et engagerende læringsmiljø som et centralt og attraktiv element i forbindelse med deres studie, undervisningsaktiviteter og i kommunikation mellem dem og deres uddannelsessted.

2. At underviserne får en enkel og brugervenlig platform til at planlægge, gennemføre og evaluere deres undervisning.

 

HVORFOR Itslearning?

Valget faldt på itslearning af flere grunde blandt andet, fordi fire andre professionshøjskoler i sektoren allerede bruger og har anbefalet systemet, og at de har oplevet et nemt skifte til itslearning. Vi har allerede nu kunne lære af de andres erfaringer, når det gælder implementeringen af itslearning. Når vi er flere brugere med ens behov, vinder vi også fordele ved at købe fælles tilpasninger af systemet.

 

HVORDAN er min uddannelse inddraget i skiftet?

Der er lavet en projektorganisering, hvor alle uddannelser er repræsenteret i det, vi har kaldt LMS-grupper. Grupperne består af en LMS-leder, en LMS-koordinatorer samt flere uddannelsesledere og undervisere (superbrugere).

Find din LMS-gruppe her:

WHAT’s in it for me?

Nu skal jeg bruge tid og ressourcer på at lære endnu et nyt system at kende. Hvad får jeg ud af det?

  • Et tidssvarende og brugervenligt system
  • Flere ens logikker og praksisser samt mere overskuelighed
  • Større brugervenlighed og bedre navigation i LMS systemet
  • Effektive og tidsbesparende arbejdsgange med fokus på genbrug og deling
  • Bedre muligheder for dialog og kommunikation mellem undervisere og studerende
  • Adgang til systemet og alt indhold fra mobile enheder

Funktionaliteten i den nye startside betyder få ændringer - læs mere her

Fronter spørgsmål

Hvordan har jeg adgang til Fronter?

Der er adgang til Fronter gennem link i topmenuen i itslearning, frem til 31/12 2019.

 

Hvor længe er der adgang til Fronter?

Fronter lukker i den version Absalon benytter fra leverandørens side med udgangen af 2019. Da projektet startede, kan du have hørt at vi sigtede mod at have adgang til Fronter i et år. Men det er desværre ikke blevet muligt, da beslutning om nedlukning pr. 31/12-2019 ligger hos leverandøren.

Der vil være fuld adgang til Fronter til og med den 31/12 2019.

 

Hvad sker der med mine materialer i Fronter?

Dine materialer i Fronter har du selv ansvaret for og skal sørge for at hente ud senest 31/12. Der vil fra midten af september blive kommunikeret særskilt omkring dette. Hvis ikke du allerede ved hvordan du henter materialer ud af Fronter kommer der vejledninger til dette i midten af september.